onsdag 13 april 2011

Min recension på filmen Water For Elephants

Photobucket


My water for Elephants review for the swedish audience. For english original go here

Snabb sammanfattning av filmen från den officiella Water For elephants sidan på Facebook
På en cirkus någonstans i 30-talets USA hittar Jacob(Robert Pattinson) ett nytt liv efter att hans föräldrar dödats i en olycka. Där finner han också kärleken i cirkusens stjärna Marlena (Reese Witherspoon) men för att kunna vara tillsammans måste de bryta sig loss från det enda liv de känner till.


PREMIÄR: Fredag 15 april


----------------------------------------------------------------

För det första: wow

För det andra: wow

Jag såg filmen idag på en förhandsvisning och låt mig bara säga att den här filmen fick mig att tappa hakan. Jag var redan tårögd efter att jag såg den första scenen.
Detta är en känslosam, varm film och jag älskade varje sekund av den, självklart med väldigt roliga scener också, men efersom att jag inte vill avslöja något så kommer jag skriva några "spoilers" under recensionen men en av dom bästa scenerna har med katter att göra.
Men den är så vacker och dom har verkligen lyckats fånga stilen från just den tiden och själva känslan från en cirkus.

Den här filmen är verkligen Robert Pattinsons (Jacobs) film. Jag menar, alla scener som Rob är med i är så fantastiska.
Om jag hade kunnat rama in alla hans scener så hade jag gjort det. Det är bara så att han är helt enkelt fantastiskt vacker i denna film, som att vi inte redan visste om det?!

Nu återstår den stora frågan, hur var Robs agerande?
Jag kunde se en stor förändring med hans agerande och hans framsteg. Det gjorde mig faktiskt väldigt stolt av någon konstig anledning. Jag hoppas verkligen att detta är just den filmen som får alla i filmindustrin att se honom som någon mer än bara Edward Cullen. I början av filmen så tyckte jag att man kunde se lite Edward mimik i hans olika ansiktsuttryck och längre in i filmen så kunde man även se likheter med rollen som Tyler från Remember Me, men samtidigt så kunde jag inte se skillnaden mellan skådespeleri eller om han bara var Rob. I vissa scener kunde man nästan se honom charma fansen just så som han gör på dom olika eventen han närvarar vid ibland eller så var han bara väldigt avslappnad som han brukar vara. Det var som att hela han strålade... om ni förstår vad jag menar? Jag tror att alla kommer se hans fantastiska framsteg, har har verkligen utvecklats så mycket sedan starten.

För att göra en riktigt rättvis recension så bör jag förstås nämna dom andra från filmen.

Hal Holbrook (Gamla Jacob) är den härligaste lilla mannen någonsin. Han är fantastiskt duktig under den lilla stunden som vi får se honom i filmen. Jag hade väldigt svårt för att inte börja gråta när han var med i en scen. Den första scenen speciellt, är så rörande.

Reese Witherspoon (Marlena) Jag förväntade mig inget annat än väldigt bra skådespeleri. Hon är så vacker och i filmen har hon och Rob en fantastiskt bra personkemi. Det kändes nästan som att det var lika härlig kemi och stämning i filmen som det var på presskonferensen.

Christoph Waltz (August) Jag måste erkänna att jag inte har sett någon av hans tidigare filmer men han spelar den här rollen väldigt bra. En läskig man med drömmar för sin cirkus.

Tai (Rose) elefanten. Jag ÄLSKAR henne! Jag älskade alla scenerna med henne och Rob i. Man kan verkligen se Rob's kärlek för elefanten. Deras scener är dom bästa!!!

Resten av ensemblet är fantastiskt bra. Dom har verkligen gjort ett väldigt bra jobb med att välja skådespelare.


Jag hittade dock en brist på djup i filmen jämfört med boken, men jag antar att det är omöjligt att kunna få med exakt allting från en bok till en film på 2 timmar. Men det är ingenting som man stör sig på.

Musiken då? Jag måste nog erkänna att jag inte lade märke till musiken under filmens gång så det var väl bra antar jag. För det kändes som att det instrumentala smälte in och det passade väldigt bra till filmen. Det var en väldigt typisk musikstil för just den tiden i vissa scener.

Det är många som har frågat mig på Twitter är om jag tycker att denna filmen är Oscarsmaterial. Om jag ska vara riktigt ärlig så blir jag blivit jätte glad om den får en Oscar eller två, speciellt i tanke på den otroligt vackra scenografin och kostymerna(!!) men, mitt svar är nej, iallafall i dom större kategorierna. Det är inte för att jag inte tycker att denna filmen är fantastiskt bra utan snarare för att den inte är så djup och har den mångfald som andra filmer som har fått en Oscar har. Men jag blir självklart väldigt lycklig om jag har fel.

Jag önskar att alla ser denna filmen, jag tror inte att den kommer att göra så många besvikna.

Obs! recensionen skrevs ursprungligen på engelska för att täcka upp alla bloggens läsare runt om i världen. Den finns postad på bloggen här: snabblänk och på IMDb (The Internet Movie Data Base).

Läs gärna den engelska versionen eftersom det går att uttrycka sig på ett annat sätt på engelska :)

Och Tack Till FOX Film! <3


VARNING
Spoilers efter denna raden.





Spoilers

Sex scenen är något som väldigt många har frågat mig om. Den är väldigt kort och i stort sett väldigt liten. Om ni tror att det är mycket naken scener så får jag informera om att de är näst intill obefintliga.

Dom roligaste scenerna: När August säger till Jacob att mata katterna. Jag skrattade så mycket när Rob blev rädd och trillade.
Även den scenen efter Rob's fest med Barbra och resten av teamet, då Rob vaknar upp med en hel clown outfit på sig.
Jag säger bara nippelgate Rob all the way hahahaha!!!


När Rob blir tårögd för att Rosie har blivit skadad, då brast mitt hjärta *tårar*.

Vi får också höra Rob prata polska i filmen vilket är riktigt coolt, och för mig som inte pratar polska så tycker jag att det låter riktigt äkta.


Jag kommer inte att skriva slutet av filmen för jag vill inte förstöra för dom som inte har läst boken.

Den ENDA saken i filmen som inte såg lika bra ut som allt annat gjorde var när alla djuren sprang runt fria bland publiken på cirkusen. Det såg alldeles för animerat ut istället för verkligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...